Ihminen ja luonto – Hollolan Viihdekuoron Puistokonsertti 17.5.2022

Lämmintä päälle ja iloa pintaan! Näissä tunnelmissa Hollolan Viihdekuoro piti keväisen Puistokonserttinsa Lahden Pikku-Vesijärven rannassa. Vaikka juuri konserttipäivälle osui toukokuun viikon kylmin päivä, toi se kuitenkin ilahduttavasti paikalle parisataa kuulijaa. Konsertti toteutettiin yhdessä Etelä-Suomen syöpäyhdistyksen Lahden seudun osaston yhteistyönä.

Karirannan kesäteatterin ympäristö loi niin laulajien kuin yleisönkin eteen kauniin kesäisen ikkunan suomalaiseen luontoon. Puiden ja pensaiden keväinen vihreys maalasi maisemaa ja lintujen iloinen laulu säesti konserttiamme. Voiko Puistokonsertilta enää muuta odottaa! Vaikka taivas oli pilvessä ja ilman lämpötilakin oli vain kymmenisen plusastetta, olimme kiitollisia siitä, ettei satanut. Kylmä ilma tuntui luissa ja ytimissä, mutta ei se kuitenkaan hyydyttänyt kuorolaisten laulu- ja esiintymisintoa. Laulut soivat iloisen raikkaina ja laulajat heittäytyivät musiikkiin!

Puistokonsertin ohjelmisto sisälsi monta uutta ja upeaa laulua. Autiosaari, Halla ja etelätuuli, Suomen muotoisen pilven alla ja Minun Suomeni pääsivät ilmoille nyt ensiesityksinä. Hollolan Viihdekuoro on perinteisesti pitänyt kiinni tavoitteestaan esiintyä ilman sanoja ja nuotteja. Ja näin esiinnyttiin tässäkin Puistokonsertissa. Kun sanoja ei ollut, koko keho, kädet ja ilme vapautuivat esittämään sitä, mitä laulettiin.

Hollolan Viihdekuoro harjoitteli uutta ohjelmistoaan lukukauden aikana aina tiistai-iltaisin Salpakankaan koululla. Koska uusia sanoja oli opeteltavana paljon, yhteisharjoittelun lisäksi tarvittiin jossain määrin myös itsenäistä sanojen ja stemmojen harjoittelua. Ja kun ohjelmistoon sisällytettiin kuorolle joitakin jo ennestään tuttuja lauluja, harjoittelukin pysyi mielekkäänä.

Kuoromme johtaja Marko Kempillä on kyllä hyvät tuntosarvet tunnistamaan, mitkä laulut sopivat juuri Hollolan Viihdekuoron ohjelmistoon. Marko tietää, että tarvittaessa osamme heittäytyä ja tarvittaessa rauhoittua. Marko Kempin säveltämä Rauha, jossa on Eino Leinon sanoitus, sopii Hollolan Viihdekuoron ohjelmistoon erittäin hyvin. Markon upea sävellys ja Rauhan sanat tuovat ihmisen ja luonnon välisen yhteyden harmonisesti esiin. Marko Kemppi sovittaa kuoron esittämät laulut, johtaa ja vieläpä säestää kuoroa pianolla. Ihailtavaa monipuolisuutta! Myös Viihdekuoron laulajilla on monipuolisia taitoja. Puistokonsertissa kuoroa säesti harmonikalla sopraanoista Minna Hakonen. Harmonikka loi tunnelmaa ja se soi herkästi Minnan käsissä. Konsertin juonnosta huolehtivat kuoron puheenjohtaja Hanna Dogan ja minä, kuoron tiedottaja Riitta Yrjänä.

Hollolan Viihdekuoro kiittää yhteistyöstä Etelä-Suomen syöpäyhdistyksen Lahden osastoa ja yhdistyksen yhteyshenkilöitä, Wellamo-opistoa, kuoron johtaja Marko Kemppiä, säestäjiä, kuoron puheenjohtajaa ja kaikkia kuorolaisia. Kiitos, että saimme tilaisuuden esiintyä. Kiitos myös kaikille ihanille ihmisille, jotka tulivat kuuntelemaan meitä! Hollolan Viihdekuoro toivottaa kaikille hyvää ja lämmintä kesää!

Riitta Yrjänä, Hollolan Viihdekuoron tiedottaja