Medialle (julkaisuvapaa)

HOLLOLAN VIIHDEKUORON SUA KAIPAAN -KONSERTTI
LAUANTAINA 13.11.2021 KLO 17.00

PAIKKA: TIILIKANKAAN KOULU, TIILIKANKAANTIE 3, HOLLOLA

Rakastuminen on kuin hyökyaalto. Kun rakkaus vyöryy, koetaan syviä, kauniita, riipaisevia ja jopa pyhiä tunteita. Rakastunut ihminen on kaunis ja herkkä. Ajatukset ovat vaaleanpunaisia. Sinä olet niin kaunis, en henkeä saa. Tuntuu siltä, että pystyy, mihin vaan. Niin ihanaa kuin rakastaminen onkin, voi se olla samalla myös monimutkaista, eikä sitä aina oikein voi selittää. Yhtäkkiä sydän tekee, miten sydän haluaa. Et ole yksin, vaan toisen kanssa. Kyse on ihmissuhteesta, toisen huomioimisesta ja ymmärtämisestä.

Suomalaiset ovat tunteellista kansaa, mutta tunteita ei aina välttämättä uskalleta näyttää. Onneksi musiikki ja laulut toimivat usein tunteidemme tulkkeina. Laulujen sanoissa kerrotaan rohkeasti, kun pokkaa pettää, paniikki iskee, sydän jättää, kesä häviää ja joet jäätyvät. Heilutaan humalassa, riehutaan hullunlailla, odotetaan soittoa, jäädään kelaamaan, pyydetään laittamaan pää ja sydän paikoilleen, katsellaan pilviä, koetaan kylmyyttä, nähdään, kun tähti putoaa pimeään, muu lakkaa olemasta.

Hollolan Viihdekuoron Sua Kaipaan -konsertin 13.11.2021 ohjelmisto kuvaa niin rakkauden hyökyaaltoa kuin sen kaipuuta. Viihdekuoro haluaa välittää ohjelmistollaan rakkauden sanomaa musiikin ja laulun sanojen kautta. Kuoronjohtaja Marko Kemppi valikoi ohjelmistoon lauluja, jotka kertovat rakastamisen tuskasta, kaipuusta ja toisen menettämisenpelosta. Konsertissa esitettävät laulut ovat myös Marko Kempin sovittamia. Rakkauslauluissa kuuluu elämä iloinen ja suruineen sekä välillä se arki, jolloin paiskotaan kamoja, potkitaan ovia, kunnes savanni nukahtaa. Sua kaipaan, haluan sun lähelle. Joskus on jätettävä jotain taakse, jotta toinen voi loppuun löytää. On olemassa monta hyvää rakkautta, joskus rikottuina taskussa.

Konsertin nimi- ja biisivalinnoilla Hollolan Viihdekuoro haluaa samalla kunnioittaa rakastettuja ja nyt jo edesmenneitä lauluntekijöitä Juice Leskistä, Jope Ruonansuuta ja Pave Maijasta. Pyhä toimitus, Enkeleitä toisillemme ja Elämän nälkä kuuluvat oikeutetusti konsertin ohjelmistoon. Juice, Jope ja Pave osasivat taitavina sanoittajina kuvata kaipausta sylistä, kosketuksesta ja hyväksynnästä. Maailman kyliin, mä väsyin, ota syliin. Elämän nälkä auttaa löytämään toisestansa enkelin.

Sua Kaipaan -konserttia on todella kaivattu! Keväällä 2020 alkanut koronavirusepidemia siirsi konsertin toteutusta marraskuuhun 2021. Emme antaneet periksi, vaikka koronavirus yrittikin tukahduttaa koko lauluharrastuksen. Marko Kempin johdolla hyödynsimme nykyajan tekniikkaa ja harjoitukset jatkuivat verkon välityksellä. Laulut, niiden lyriikat ja melodiat istahtivat kuorolaisten olkapäille ja rohkaisivat meitä eteenpäin.

Hollolan Viihdekuoro on yksi Wellamo-opiston harrastekursseista. Viihdekuoro toimii myös itsenäisenä yhdistyksenä, jonka tarkoituksena on laulutaidon, lähinnä viihteellisen kuorolaulutaidon kohottaminen. Yhdistys järjestää konsertteja ja on mukana tarvittaessa viihde- ja muiden tilaisuuksien järjestämisessä.

Hollolan Viihdekuoro ottaa uusia laulajia mukaan kuorolaulutoimintaan. Ilmoittautumiset ja yhteystiedot: Hanna Dogan, kuoron puheenjohtaja, hollolan.viihdekuoro@gmail.com puh. 050 3539 611, Marko Kemppi, kuoronjohtaja, marko.kemppi@gmail.com puh. 050 5949 326; Riitta Yrjänä, kuoron tiedottaja, yrjanariitta@gmail.com puh. 044 0885 501.